top of page

Pracovní neschopnost (PN) v naší ambulanci

 

Naše gynekologicko-porodnická ambulance je oprávněna vystavovat a vést pracovní neschopnost (e-PN) v souvislosti s gynekologickými a porodnickými diagnózami. Vystavení a také vedení je plně v kompetenci ošetřujícího lékaře GYO ambulance, ten také nese přímou zodpovědnost za vystavení, vedení a ukončení pracovní neschopnosti

  • povinnost vystavit neschopenku má ten lékař, který svým vyšetřením zjistil, že zdravotní stav pacienta neumožnuje vykonávat práci

  • toto platí pro lékaře všech odborností ( ambulantní specialista, lékař v nemocnici atp.), výjimkou je lékařská pohotovostní služba, záchranná služba

  • povinen vést pracovní neschopnost má ten lékař, který pacienta pro dané onemocnění léčí,  určuje  termíny kontrol atp. (zde ošetřující lékař GYO ambulance)

  • lékař se specializací gynekologie a porodnictví nesmí vystavit a vést pracovní neschopnost v případě, kdy není pro dané onemocnění ošetřujícím lékařem, nesmí vystavit a vést pracovní neschopnost mimo svou odbornost

  • pokud jste byli posláni do naší ordinace jiným lékařem, který Vás pro dané onemocnění léčí, pouze kvůli vystavení neschopenky, nemůžeme Vám bohužel vyhovět, porušovali bychom tím Zákon

  • lékař, který Vás k nám posílá, nesplnil svou zákonnou povinnost, v rozporu se zákonem Vás nutí zcela zbytečně ztrácet čas cestou  a čekáním v naší ordinaci

Jak to funguje?

  • Vystavení PN: probíhá při prvním vyšetření, pokud zdravotní stav vyžaduje pracovní neschopnost.

  • Ukončení PN: provádí vždy lékař při kontrolním vyšetření, případně lze PN předat praktickému lékaři či jinému specialistovi.

  • Převzetí PN: je možné provést jen elektronicky. Je však potřeba zaslat číslo PN vystavené například v nemocnici nebo v jiném zařízení, dále uvést přesný název zaměstnavatele, adresu, IČO, přesný název Vaší pracovní pozice. Převzetí PN je možné jen u gynekologicko-porodnických diagnóz a je plně v kompetenci ošetřujícího lékaře GYO ambulance

  • Kontroly během PN: frekvence jsou plánovány podle doporučení lékaře.

  • Předání PN: u dlouhodobějších onemocnění je možné PN převést na praktického lékaře, nicméně opět je plně v jeho/její kompetenci zda tuto PN převezme či nikoliv.

Co hradí zdravotní pojišťovna?

Podle platné legislativy zdravotní pojišťovna hradí pouze:

  • vystavení PN

  • ukončení PN

Veškeré další administrativní úpravy (např. změna adresy místa pobytu, oprava vycházek mimo úkony vystavení a ukončení PN, potvrzení pro zaměstnavatele, tisk kopií) nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a účtují se dle našeho ceníku nebo jsou součástí balíčku služeb jak pro gynekologickou, tak pro porodnickou péči.

Povinnosti pacientky

  • Dodržovat stanovený léčebný režim, pravidelné kontroly a také vycházky nastavené ošetřujícím lékařem.

  • Být dosažitelná na adrese uvedené v e-PN.

  • Hlásit změny místa pobytu či jiné skutečnosti, které mohou mít vliv na vedení PN.

Legislativa

Vystavení a vedení pracovní neschopnosti se řídí:

  • Zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění

  • Zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění

  • Vyhláškou MPSV č. 31/1993 Sb. (o posuzování pracovní neschopnosti)

nežádejte nás, abychom porušovali zákon a tím riskovali sankce včetně finančních

bottom of page